CHIP TUNING, ČRN DIM IN TUNING BOX
Kaj pravzaprav predstavlja črn dim? Črn izpuh nastaja ob bogati oz. prebogati mešanici nafte z zrakom, gre pa za neizgoreno nafto v mešanici. Pogosto pride do črnega dima zaradi premajhne količine zraka katero vozilo prilagaja samo, bodisi zaradi mehanske napake, napake na senzorjih ali neprimernega tuninga.
V idealnih pogojih črnega dima ni OZ. ZELO MALO
Ob prilagajanju motorne elektronike oz. optimizaciji parametrov le te, se prilagaja veliko parametrov, med drugim tudi pričakovano mešanico nafte in zraka ali bencina in zraka. Parametrija katera je v novejših motornih računalnikih že veliko bolj dovršena narekuje pa vozilu kdaj je le ta pre-revna ali prebogata.
Ogromno tunerjev dandanes vleče prirastke moči iz vozil na račun povečevanja samega injeciranega zraka v blok motorja in vbrizgane nafte. Idealno razmerje med količino zraka in gorivom je 14,7 po stoihimetričnem razmerju.
VELIKO NAFTE ALI GORIVA NE POMENI VELIKO KONJEV. LAHKO JE TUDI OBRATNO.
ZAKAJ JE CHIP TUNING DRAG?
Čeprav se sliši preprosto, je chip tuning vse drugo kot preprosto opravilo. Ne pozabite da imajo proizvajalci vozil in njihovi inženirji več let časa da razvijejo program motorne elektronike in ga stestirajo v vseh mogočih okoljih ter ga prilagodijo na delovanje v vseh.
Chip tuning je kot finančna bilanca; na eni strani ima motor definirane pričakovane podatke, na drugi aktualne katere mu sporoča senzorika motorja. Pri tem pa še aktivno upravlja vse aktuatorje in regulatorje, ventile na naftnem sistemu in zračnem sistemu da pride do željenega rezultata.
V končni fazi ne gre zanemariti dejstva da tisti ki izvaja to dejavnost nosi tudi določeno mero odgovornosti za svoje delo in hudo visoko materialno škodo v kolikor pride do poškodovanja. Imejte mero spoštovanja do dela drugih naslednjič ko želite popuste pri zelo zelo specifičnih storitvah.
Za dodatne informacije o chip-tuningu se obrnite na stran “Chiptuning – BMWEcu”
Kaj to v praksi pomeni?
V kolikor ima motorni računalnik navedeno da bo pri 2500rpm prišlo 300mg zraka, pride pa ga 370mg zaradi slabo nastavljenih parametrov, računalnik odgovori z zmanjševanjem vbrizga in prilagajanjem zraka. Seveda je to vozniku neznano saj poteka v samem programu motorne elektronike.
Od česa so odvisni konji in navor?
Pri chip-tuningu je potrebno nastaviti veliko več parametrov kot sta samo zrak in nafta (ali bencin) predvsem pa so vse funkcije povezane med seboj. V kolikor računalniku parametrija ne gre skupaj po pričakovanih podatkih začne zmanjševati vse parametre ali celo nastavi vozilo v varni način. Vsaka funkcija povezana z vbrizgom, časom le tega, zrakom ima lahko posledico v pozitivnem ali negativnem navoru na gredi v kolikor ni konfigurirana pravilno;
- Limitatorji (glede na temperaturo zraka, menjalnik, prestavo, temperaturo motorja, … )
- Pedalka za plin
- Vžig in pred-vžig oz. začetek injekcije (glede na obrat oz. stopinje glavne gredi)
- Pričakovane mape (zrak, nafta ali gorivo, temperatura, pritisk zraka, pritisk nafte, … )
- Čas odprtja injektorjev
- Boost mape (potrebno upoštevati tudi temperaturo in gostoto zraka)
- Rail-pressure mape
- VNT ali variabilni del turbine (od tega je odvisen boost)
- …
V novejših motornih računalnikih spremenimo tudi do 200 med seboj povezanih map ki vsebujejo tudi do 150 parametrov na mapo, do katerih se pride matematično. Kaj to pomeni v praksi?
V praksi to pomeni da v kolikor je delo opravljeno slabo, lahko pride do hudega poškodovanja motorja, komponent motorja, turbin, črpalk in ostalega… Dober chip-tuning ni narejen v uri ali dveh, temveč traja tudi več dni v kolikor je delano vse po meri enega vozila. V kolikor so na vozilu spremenjene ali nadgrajene komponente, se lahko ta čas še podaljša.
Poleg vsega navedenega pa so motorni računalniki že izdelani tako, da že sam rezultat posega v računalnik lahko tega poškoduje do nedelovanja. Povprečna cena novega motornega računalnika je tudi do 2000,00€
ZAKAJ DYNO?
Dyno služi kot “testing ground” za testiranje odziva vozila na različne parametre, in “fine tuning”. Vozilo se na valjih konfigurira do te potankosti, rezultati so lahko na tak način najboljši.
Kdaj DYNO pokaže drugače od specifikacij?
Do manjših razlik prihaja že pri samem stanju vozila samega, senzorike in prenosov. Podatki o moči in navoru se vedno merijo na glavni gredi kasneje preračun na kolesa.
Na grafe in podatke lahko tako vpliva tudi temperatura sesalnega zraka saj se s temperaturo spreminja tudi gostota le tega.
TUNING BOX
Tuning box je vmesnik ki se priklopi med motornim računalnikom in senzoriko motorja. Na motor vpliva tako, da povečuje signale iz senzorjev oz. laže motornemu računalniku.
V praksi to izgleda tako, da motornemu računalniku pove da ima motor več zraka ali nafte kot ga motor dejansko ima, motorna elektronika pa začne prilagajati vse ostale parametre delovanja glede na parameter katerega dobi. Seveda se ob poplavi tuning-boxov reklamira tudi kako malo sledi pusti za seboj; v zadnjem času vidimo ogromno vozil kateri na diagnostičnem pregledu javljajo prekomerno mero nafte ali zraka (pričakovani podatek katerega vozilo ima ) kjer pa je takoj očitno da je bil poseg v vozilo. Tuning box za 500€ ali motorni računalnik za 2000€ v katerega so inženirji vložili ure in ure razvoja? Kljub mokrim sanjam, se take stvari vidijo v napakah.